Vacature Rector

Rector in Leidschendam

Rector

Veurs Lyceum

Veurs Lyceum is per 1 augustus 2024 op zoek naar een verbindende en inspirerende RECTOR die daadkrachtig, vanuit een heldere visie en met een positieve instelling leiding wil geven aan de ingezette ontwikkeling van het Veurs Lyceum te Leidschendam.
Schoolprofiel
Het Veurs Lyceum is een scholengemeenschap voor mavo, havo, atheneum en gymnasium. De school telt ongeveer 760 leerlingen en behoort tot de Scholengroep Spinoza. Er werken zo'n 95 personeelsleden op het Veurs Lyceum. De school kenmerkt zich door kleinschaligheid, goed onderling contact, is ontwikkelingsgericht en ondernemend. Ons motto is: "Wij doen het samen".
Wij vinden het belangrijk dat leerlingen naast kennis ook vaardigheden ontwikkelen, zoals samenwerken, onderzoeken en presenteren. Op het Veurs Lyceum geven we dat vorm binnen de richting die iedere leerling kiest: Technasium of Sportklas. In deze richting kunnen de leerlingen ook examen doen. Op het Technasium staat het vak Onderzoek & Ontwerpen (O&O) centraal. Leerlingen werken in teamverband aan een opdracht van een bedrijf. Leerlingen in de sportklas leren meer dan alleen bewegen. Goed communiceren, samenwerken en organiseren zijn onderdeel van het leerproces.
Op het Veurs Lyceum streven we naar verantwoordelijke leerlingen die keuzes leren maken. Daarom is het flexrooster de basis van de lesdag op het Veurs Lyceum. Elke leerling is anders. Leerlingen worden in staat gesteld om naar eigen behoefte voor extra ondersteuning van lesstof of verbreding van het aangeboden programma te kiezen.
Het afgelopen schooljaar hebben we gezamenlijk gewerkt aan ons nieuwe schoolplan. Wij zijn trots op de manier waarop we het schoolplan met elkaar vormgegeven hebben. Het schoolplan is een leidraad voor ons dagelijks handelen. Het geeft richting aan de koers van de school voor de volgende schooljaren. Daarnaast vormen de jaarlijkse sectie-ontwikkelgesprekken een stevige basis voor de ontwikkeling van het onderwijs voor de leerlingen en de ontwikkeling van het vak binnen de school.
De school is georganiseerd in kleine verantwoordelijke teams. Daarmee geven we ruimte voor eigenaarschap, slagvaardige leerlingbegeleiding, onderlinge betrokkenheid en samenwerking. Teams werken vanuit een eigen teamplan dat mede opgesteld wordt vanuit het nieuwe schoolplan.
De opdracht voor de rector
De opdracht voor de nieuwe rector voor de komende jaren is uitdagend en gevarieerd en bestaat uit de volgende hoofdbestanddelen:

  • de visie, missie en identiteit van de school uitdragen;
  • de onderwijsontwikkeling voortzetten (o.a. Technasium, BSM, flexrooster, basisvaardigheden en burgerschap);
  • de teamstructuur borgen en het stimuleren van eigenaarschap in alle lagen van de organisatie;
  • het vormgeven en actief uitdragen van het nieuwe schoolplan 2024-2027;
  • de positieve naam van het Veurs Lyceum verder verspreiden door als ambassadeur en boegbeeld van de school te fungeren voor ouders, leerlingen, basisscholen en andere externe stakeholders;
  • zorgdragen voor een jaarlijkse goede instroom van leerlingen;
  • het verder positioneren van de school in de maatschappelijke context en in het concurrerende krachtenveld;
  • het managementteam van de school verder professionaliseren;
  • een collegiale speler zijn in het bestuursbrede directieoverleg;
  • binnen de Scholengroep Spinoza een actieve bijdrage leveren aan werkgroepen zoals kwaliteitszorg en schoolexaminering.
Persoonlijkheidsprofiel en leiderschapsstijl
De nieuwe rector:
● is een daadkrachtige leider en een teamspeler, die betrokken, nieuwsgierig en verbindend is;
● is een doorzetter en heeft lef om zaken te veranderen als dit nodig is;
● treedt op vanuit persoonlijk leiderschap, handelt integer, open, eerlijk, betrouwbaar en is daarmee een voorbeeld voor anderen;
● heeft een sterk ontwikkeld gevoel voor het welbevinden van leerlingen en collega's;
● is empathisch en toegankelijk en heeft de beschikking over relativeringsvermogen en humor.
Leiderschapsstijl
● strategisch: bewaakt de visie, missie en identiteit van het Veurs Lyceum en kijkt vooruit in relatie tot de schoolomgeving (5-10 jaar) / richting en sturing daarin geven aan het team;
● faciliterend: luistert, spiegelt, ondersteunt en benut de kwaliteiten van het gehele personeelsteam, is zichtbaar in de school en staat soms ook zelf met de voeten in de klei;
● onderwijskundig: weet onderwijskundige veranderingen met draagvlak onder medewerkers, leerlingen en ouders met succes door te voeren in samenhang met de organisatorische, financiële, culturele en personele aspecten die daarbij gepaard gaan. Heeft bij alle beslissingen in het achterhoofd welke gevolgen dat heeft voor het leren en welzijn van de leerlingen;
● persoonlijk: kent zichzelf door en door en reflecteert op eigen werk en kunnen uit de behoefte; het eigen functioneren te verbeteren, het goede voorbeeld te geven en onderneemt gerichte acties hiertoe;
● coachend: ontwikkelt de medewerkers en de school verder door de juiste vragen te stellen;
● inspirerend: heeft charisma, weet medewerkers, leerlingen en ouders te raken en medewerkers te motiveren;
● transformationeel: heeft visie en wekt trots, vertrouwen en respect op bij de collega's, geeft ruimte door te werken vanuit vertrouwen, geeft persoonlijke aandacht en biedt intellectuele uitdagingen om zo de school verder te ontwikkelen. Hanteert tevens een goede balans tussen mens- en resultaatgericht werken.
Selectie-eisen
● academisch werk/denkniveau;
● afgeronde master voor schoolleiders (bijvoorbeeld MEM, MEL, MIL, MLE) is een pré;
● heeft een onderwijsbevoegdheid voor het VO en een onderwijshart;
● aantoonbare leidinggevende ervaring als schoolleider, bij voorkeur op directieniveau zoals met beleidsportefeuilles;
● is op de hoogte van relevante wet- en regelgeving in het onderwijs (WO, WVO, WMS, examenbesluit, leerplicht, expertisecentra, passend onderwijs);
● is op de hoogte van actuele (nationale en internationale) onderwijskundige thema's;
● heeft kennis van bedrijfsvoering en onderwijsfinanciën;
● ervaring met kwaliteitszorg, het inspectiekader en in het sturen op resultaten/opbrengstgericht werken;
● ervaring met het succesvol doorvoeren van onderwijskundige veranderingen;
● goede beheersing in het geven en ontvangen van feedback en het team hierin zó voorgaan dat een aanspreekcultuur de norm is;
● is organisatiesensitief: weet wat er speelt onder de medewerkers, leerlingen en ouders en zet indien nodig de nodige vervolgstappen;
● heeft ervaring met samenwerken met een ouderraad en medezeggenschapsraad;
● heeft een heldere visie op leren en onderwijzen die aansluit bij het Veurs Lyceum.
Functiekenmerken
● CAO-VO schaal 14
● Betrekkingsomvang: minimaal 0,8 fte
● Ingangsdatum: 1 augustus 2024
Solliciteren?
Stuur vóór 18 maart a.s. een motivatiebrief en CV ter attentie van ( Veurs Lyceum) naar .

Vestigingsadres

Stichting Scholengroep Spinoza
Van Tuyll van Serooskerkenstraat 77-85
(Gebouw 'Pleinzicht')
2273 CD Voorburg

Functie:rector
Startdatum:01-03-2024
Ervaring:Ervaren
Educatielevel:WO
Contracttype:Vast
Salaris:onbekend – onbekend
Uren per week:1 – 40

Heb je interesse in deze vacature en wil je graag op deze functie solliciteren? Neem dan contact op met Scholengroep Spinoza via onbekend of onbekend. Of bezoek hun website onbekend.

Deel de vacature:

Redactie Leidschendamkrant

Leuk dat je een van de recent geplaatste vacatures hebt geopend via de leidschendamkrant. Hopelijk vind je een baan die bij je past en waar je gelukkig van wordt!

  1. Vacatures Leidschendam
  2. Rector Scholengroep Spinoza 01-03-2024

Bekijk ook andere vacatures